* رمز عبور به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال خواهد شد
* رمز عبور به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال خواهد شد

بهترین کارها برای بهبود کارآیی مرکز داده

بهترین کارها برای بهبود کارآیی مرکز داده

امروزه نیاز به به ذخیره ‌سازی داده ها و اطلاعات مختلف به یک الزام برای سازمان ‌ها تبدیل شده است، به ‌گونه‌ای که دسترسی به اطلاعات می بایست به سرعت و سادگی هر چه بیشتر انجام شود و تجهیزات ذخیره‌ سازی قابلیت ذخیره حجم بالایی از داده ها را داشته باشند. بنابراین، ذخیره ساختار یافته اطلاعات و ایجاد سامانه‌ های یکپارچه‌ ذخیره ‌سازی اطلاعات نقش بسیار مهمی در موفقیت سازمان ‌ها دارد. این موضوع سبب شده است تا استفاده و ایجاد مراکز داده در سازمان ‌ها به یک اصل مهم تبدیل شود. پیاده ‌سازی مناسب و عملکرد درست مراکز داده منجر به پایداری شبکه، سرعت بخشیدن به انجام کارها، تداوم خدمات سازمان و در نهایت رضایت مشتریان خواهد شد. به همین دلیل، در این مطلب قصد داریم به معرفی برخی از بهترین کارهایی بپردازیم که به بهبود کارآیی مرکز داده کمک زیادی می کند.

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند

معیارهای ارزیابی عملکرد مرکز داده

معیارهای ارزیابی عملکرد مرکز داده

از مفاهیم زیر به منظور ارزیابی عملکرد یک مرکز داده استفاده می شود.

زمان Up Time

به زمان هایی که مرکز داده فعال و در حال سرویس رسانی به کاربران است، Up Time گفته می شود.

 

زمان Down time

به زمان هایی که مرکز داده غیر فعال است و امکان ارائه سرویس به کاربران ممکن نیست، Down time می گویند.

مقدار Down Time بر مبنای کم کردن مدت زمان کاری از Up Time به دست می‌آید.

میانگین زمان بین خرابی ‌ها (Mean time between failures) یا به اختصار MTBF

به میانگین فاصله زمانی میان بروز دو خطا در یک مرکز داده گفته می شود.

 

میانگین زمان تا تعمیر (Mean Time to Repair) یا به اختصار MTTR

بیانگر میانگین زمان مورد نیاز جهت رفع یک خرابی در مرکز داده است.

 

میانگین زمان از دست رفتن داده ها  (Mean Time To Data Loss) یا به اختصار MTTDL

به مدت زمان کارکرد مرکز داده تا از دست رفتن داده‌ ها گفته می شود.

 

میانگین زمان عدم دسترسی به داده ها (Mean Time to Data Inaccessibility) یا به اختصار MTTDI

بیانگر میانگین زمانی است که داده‌ ها در دسترس نبوده‌ اند.

مراکز داده با توجه به عملکرد مناسب و میزان کیفیت خدماتی که ارائه می ‌دهند، با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین معیارهایی می پردازیم که می بایست در هنگام طراحی و یا تحویل مرکز داده مورد بررسی قرار گیرند.

 

دسترس پذیری (Accessibility)

به مدت زمانی گفته می شود که نرم افزارها و یا سرویس های مرکز داده در دسترس کاربران داخلی یا خارجی قرار دارند. به عبارت دیگر، این معیار مدت زمان فعال بودن و در حال اجرا بودن خدمات سرورهای مرکز داده را مشخص می کند. مراکز داده از نظر دسترس پذیری عملکرد مشابهی ندارند و با توجه به میزان وابستگی به سخت ‌افزارهای داخلی، حفاظت از داده ‌ها، بهره گیری از سرورهای سازگار با خطا، خوشه ‌بندی سرورها و استفاده از سیستم های مقابله با رخداد های غیر مترقبه به سطوح مختلف دسته بندی می شوند.

 

قابلیت اعتماد (Reliability)

این معیار بیانگر مدت زمان مشخصی است که خطایی در مرکز داده رخ نداده است.

 

انعطاف ‌پذیری (Flexibility)

یکی از مهم ترین ویژگی ‌های طراحی یک مرکز داده  انعطاف ‌پذیری آن است و به این معنی است که در صورت بروز یک یا چند خطا باز هم مرکز داده می تواند به کار خود ادامه دهد.

 

قابلیت سرویس‌ دهی (Fitness for service)

به مدت زمان مشخصی گفته می شود که یک سرویس یا عملیات کامل و قابل استفاده شده‌ است.

 

وضعیت کنونی مرکز داده خود را بررسی کنید

سازمان ها و شرکت هایی که مدت زمان زیادی از سال ساخت مرکز داده آنها گذشته است، نیازمند به روز رسانی مرکز داده خود با فناوری های جدید هستند. اما مهم ترین نکته در این رابطه، استفاده از تجهیزات و فناوری های موجود و ادغام آنها با تکنولوژی های روز است. در این صورت می توان تا میزان زیادی از افزایش هزینه ها جلوگیری کرد. چرا که برخی سیستم ها را می توان با تغییرات اندکی به روز کرد. با این حال، مواردی هم وجود دارد که نیازمند سرمایه گذاری کلان و تغییرات گسترده هستند.

 

بررسی مشخصات فنی تجهیزات سخت ‌افزاری و ارتقای آنها

بررسی مشخصات فنی تجهیزات سخت ‌افزاری و ارتقای آنها

معمولا در یک مرکز داده چندین سامانه‌ با اهداف مختلف وجود دارد. اگر آمارها و عملکرد سرویس ها را بررسی کنید و مشخصات سخت افزاری تجهیزات مستقر در مرکز داده را ارزیابی نمایید، می توانید متوجه شوید که آیا این تجهیزات به خوبی در حال کار هستند یا فشار غیر معمولی بر آنها وارد می آید. اکنون می بایست فهرست تجهیزاتی که با حداکثر توان در حال کار هستند را مشخص کنید و در صورت امکان آنها را با دستگاه‌های قدرتمندتر و دارای قدرت پردازشی بیشتر جایگزین کنید.

 

یک فرایند منظم  جهت ارتقا تجهیزات داشته باشید

به شما پیشنهاد می کنینم، یک فرایند منظم  جهت ارتقا تجهیزات داشته باشید، برای این منظور بهتر است ارتقای سرورها را در اولویت قرار دهید. علاوه بر این، سعی کنید قبل از انجام هر اقدامی به منظور ارتقای تجهیزات، ابتدا همه چیز را آزمایش کنید تا اشتباهات ناخواسته و پیش بینی نشده سبب از کار افتادگی سرویس ‌ها نشود.

 

اقدام به مستند سازی نیازها نمایید

هر چند وقت یک بار با کارمندان بخش‌ های مختلف مرکز داده از بخش های فنی تا نگهبانی گفت و گو کنید، سپس مشکلات و نیازهای بیان شده را مستند سازی نمایید و با تیم پیاده سازی مرکز داده در میان بگذارید تا در صورت لزوم جهت رفع آنها اقدام شود. این نیازها می تواند شامل تجهیزات لازم برای بازیابی سیستم ها پس از وقوع حادثه، دسترسی های ویژه باشد. تیم فنی می تواند بررسی کند که آیا این خواسته ها با دیگر جنبه های کسب و کار شما هم خوانی دارد یا خیر. علاوه بر این، باید موارد دیگری مانند کارایی و مدیریت عملیات را نیز بررسی کنید.

 

آثار خرابی ها را بررسی کنید

مدیران مراکز داده و مهندسان شبکه هر دو دارای یک هدف مشترک هستند که شامل حفاظت از داده ها و عدم توقف فرآیندها حتی در زمان بروز خطا در مرکز داده است. درک صحیح عواقب احتمالی خطاها به آنها کمک می کند تا نسبت به در دسترس بودن فرایندهای تجاری اطمینان حاصل کنند. علاوه بر این، وجود بینش کافی به متخصصان مرکز داده کمک می کند تا در جهت کاهش زمان ریکاوری سیستم ها پس از بروز خطا و یا حتی در جهت پیشگیری از بروز آن، گام بردارند. به بیان ساده، درک آثار خرابی ها و تغییرات به پایداری کسب و کار و اطمینان از عملکرد آن کمک می کنند.

 

از سازگاری تجهیزات مرکز داده اطمینان حاصل کنید

به شما پیشنهاد می کنیم از دستگاه های استاندارد و معتبر در مرکز داده خود استفاده کنید. در صورت امکان بهتر است جایی که برای شما امکان پذیر است از محصولات یک برند تجاری استفاده کنید تا ناسازگاری میان تجهیزات و سرویس‌ها به حداقل برسد.

همچنین مطمئن شوید که منابع پردازشی به گونه ای یکسان در اختیار سرویس‌ ها قرار بگیرد. در صورتی که از پایگاه داده استفاده می کنید همه آنها را به صورت محلی (Local) یا بر پایه فناوری SAN آماده کنید و در صورت امکان به دنبال استفاده ترکیبی از هر دو فناوری نباشید. هر چه تجهیزات سخت ‌افزاری و نرم ‌افزاری که در مرکز داده خود استفاده می ‌کنید، هماهنگی بیشتری با هم داشته باشند، پایداری مجموعه افزایش می یابد. علاوه بر این، پروسه نگهداری، عیب ‌یابی و جایگزینی نیز آسان تر می شود.

 

میان نیازهای کاربران و مرکز داده هماهنگی وجود داشته باشد

نیازمندی های کاربران و مرکز داده دو فاکتور جدا ناپذیر از یکدیگر هستند. به عبارت دیگر، شما نمی ‌توانید بدون توجه به نیاز کاربران به فکر تامین نیازهای مرکز داده خود باشید. به همین دلیل در ابتدا باید سرویس هایی که قرار است به مشتریان خود ارائه دهید را مشخص کنید و با توجه به آنها در جهت خرید تجهیزات اقدام نمایید. برخی از این نیازمندی ها را می توانید از قبل پیش بینی کنید، به عنوان مثال، فضای مورد نیاز برای ذخیره‌ سازی داده ‌ها، سیستم‌ عامل‌های سرور و دسکتاپی که به آن نیاز دارید، نرم افزارهای مجازی ‌سازی و بسیاری از موارد دیگر را می توانید از قبل مشخص کنید. توجه داشته باشید که معمولا با گذشت زمان تغییراتی در نیازهای یک مرکز داده به وجود آید که ممکن است نیاز به برخی سرویس ها را بیشتر و برخی دیگر را کمتر کند.

 

هزینه زیرساخت‌ های مرکز داده را بهینه سازی کنید

هزینه ‌های مربوط به زیرساخت یک مرکز داده نقشی تعیین کننده در هزینه های نوسازی آن دارد. به‌ طور معمول، تجهیزات جدید در دراز مدت هزینه های مرکز داده را به طور قابل توجهی کاهش می دهند. به عنوان مثال، معمولا دستگاه های جدیدتر فضای کمتری اشغال می کنند، در بازه های زمانی بیشتری به تعمیر نیاز دارند و مصرف برق کمتری دارند. به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم که هر چند وقت یک بار زیرساخت های مرکز داده خود را به طور دقیق بررسی کنید و دستگاه هایی که سبب صرفه‌ جویی در هزینه‌ ها می‌ شوند را با نمونه ‌های جدیدتری جایگزین نمایید. به‌ عنوان مثال، یک تلفن تحت شبکه (IP Phone) سخت‌ افزاری یا تلفن تحت شبکه نرم ‌افزاری در مقایسه با روش های سنتی به میزان قابل توجهی موجب صرفه ‌جویی در هزینه ‌ها می‌ شود.

 

سرورهای مستقل را با هم کلاستر کنید

معمولا از معماری افزونگی سرورها (Redundant servers) بیشتر در کاربردهای با اهمیت و در مراکز داده حساس استفاده می ‌شود تا در صورتی که سرور یا سرویسی دچار مشکل و قطعی شد، سیستم های پشتیبان دیگر جایگزین سرور معیوب شوند. سرور مستقل (Standalone) به سروری گفته می شود که عملکرد مستقلی دارند و به دیگر سرورها وابسته نیستند. برای اینکه مرکز داده شما کارایی بیشتری داشته باشد، به شما پیشنهاد می کنیم سرورهای مستقل خود را به

کلاستر و گروه ‌هایی با تعداد بیشتری از سرورها منتقل کنید.

 

از سرورهای منسوخ شده خود استفاده کنید

شما می توانید از ظرفیت ها و امکانات تجهیزات قدیمی خود بهره ببرید.

تغییر در نحوه کاربری و یا استفاده مجدد از تجهیزاتی که به نظر می رسد دیگر منسوخ شده اند، بسیار مفید است. بدیهی است که میزان کارایی دستگاه های قدیمی تر نسبت به نسخه های جدیدتر کمتر است، اما استفاده مناسب ا نمونه ‌های قدیمی‌ تر صرفه ‌جویی قابل ملاحظه ای در هزینه ‌ها را به دنبال دارد.

 

فشار بار کاری بر روی سیستم ها و سرورهای خود را مدیریت کنید

امروزه در مراکز داده از مدل های رایانش ابری جهت ارائه خدمات رایانشی بر پایه شبکه های کامپیوتری استفاده می شود. این فناوری، دسترسی به منابع را برای کاربران در زمان مورد نیاز و بر اساس میزان تقاضا به روشی انعطاف پذیر و مقیاس پذیر فراهم می کند. در مراکز داده ابری، میزان درخواست های کاربران در طول زمان متغیر است، به همین دلیل بار کاری سرورها به صورت پویا تغییر می کند. برخی از سرورها با تراکم درخواست مواجه می شوند در حالی که برخی دیگر در حالت بی استفاده قرار دارند. بنابراین نیاز به مدیریت این تقاضاهای متغیر با زمان امری ضروری است و پیچیدگی های زیادی دارد. الگوریتم های موازنه بار متعددی برای توزیع بارکاری در یک مرکز داده معرفی شده اند که روش های گوناگونی را برای کنترل و مدیریت این نوع درخواست ها دارند. زمانی که بار بر روی یک سیستم بیش از توان و ظرفیت منابع آن باشد، به کمک این الگوریتم ها، بار اضافی به سیستم یا سیستم های دیگری منتقل می شود. در نتیجه کارایی مرکز داده ابری به طور قابل توجهی بهبود می یابد.

 

از رویکردهای بهبود مصرف انرژی در مرکز داده استفاده کنید

با عنایت به افزایش نگرانی ها در رابطه با مصرف قابل ملاحظه انرژی، تحقیقات زیادی با هدف حرکت به سمت مراکز داده سبز و افزایش بهره وری انرژی صورت گرفته است. به عنوان مثال، شما می توانید، ماشین های مجازی را به میزبان های فیزیکی اختصاص دهید، با انجام این کار می توانید میزان مصرف انرژی در مراکز داده خود را به طور چشمگیری کاهش دهید علاوه بر این، انجام این کار می تواند آلودگی محیط زیست را کاهش دهد، بهره وری انرژی را افزایش دهد و کیفیت ارائه سرویس را بهبود بخشد.

 

یکی از چالش های مهم لایه IaaS در محاسبات ابری، اختصاص ماشین های مجازی به میزبان های فیزیکی است. در این روش سعی می شود، با تخصیص بهینه ماشین های مجازی به میزبان های فیزیکی مصرف انرژی را تا حد ممکن بهینه کرد. شما با استفاده از روش های مختلفی مانند مجازی سازی، زمان بندی و مدیریت منبع می توانید، یک فرآیند زیرساختی با هدف بهبود مصرف انرژی در مرکز داده خود ایجاد کنید.

 

ارائه راهکار های جهت بهبود عملکرد سیستم سرمایشی مرکز داده

ارائه راهکار های جهت بهبود عملکرد سیستم سرمایشی مرکز داده

در این قسمت به معرفی راهکار هایی می پردازیم که تا حد زیادی به بهبود عملکرد سیستم سرمایشی مرکز داده کمک می کند.

شارژ درست دستگاه ها

شارژ صحیح کولرهای موجود در سیستم سرمایشی مرکز داده از اهمیت زیادی برخورداری است که نگهداری از آنها تنها با روش های سنتی کافی نیست و باید از روش های جدید مانند ساب کول (SUB COOL) و سوپر هیت (SUPER HEAT) نیز بهره ببرید. تجهیزات و برنامه های نگهداری و سرویس دهی سیستم سرمایشی مرکز داده خود را متناسب با نیازهای آن تهیه کنید.

 

نظافت تجهیزات سرمایشی مرکز داده

تمیز کاری و پاک سازی تجهیزات سرمایشی مرکز داده بسیار ساده است اما با این وجود بسیاری از مهندسین نگهداری سیستم های سرمایشی از انجام آن غفلت می کنند و در نتیجه منجر به بروز مشکلاتی در مرکز داده می شود، چرا که دریچه دستگاه های سرمایشی مسدود می شود و فشار هوا موجب خرابی آنها می شود.

 

پشتیبانی مناسب از تجهیزات

تنها در صورتی زیر ساخت های یک مرکز داده کارایی خوبی خواهند داشت که یک تیم قدرتمند از آنها پشتیبانی کند. علاوه بر اینکه دستگاه ها باید از بهترین برندها تهیه شوند بلکه نگهداری و سرویس دهی های آنها نیز از اهمیت زیادی دارد و به صورت دوره ای باید بازرسی شوند. اما در برخی از موارد کارشناسانان نگهداری از مهارت کافی برخوردار نیستند و سرویس دهی و پشتیبانی سیستم ها را به خوبی انجام نمی دهند.

 

استفاده از تجهیزات خنک کننده پشتیبان

به صورت معمول می بایست یک یا دو واحد پشتیبانی برای هر سیستم سرمایشی در مرکز داده وجود داشته باشد و دستگاه های پشتیبان بتوانند در صورت لزوم به مدار وارد شوند و روند تهویه مرکز داده را انجام دهند. در برخی از مرکز داده هنگامی که فشار بار کاری روی یک سیستم سرمایشی مرکز داده افزایش می یابد، برای بر طرف کردن آن از روی یک بخش، تجهیزات پشتیبان روشن می شوند و بار روی سیستم های دیگر نیز توزیع می شود. با این کار طول عمر واحد سرمایشی اصلی افزایش می یابد. پس از کم شدن فشار بار کاری می توانید مجددا دستگاه های اضافی و پشتیبانی را غیر فعال نمایید.

 

استفاده از منبع تغذیه پشتیبان

در صورتی که اختلال و قطعی در منبع تغذیه ایجاد شود، به معنی از کار افتادن کلیه دستگاه های مرتبط دیگر می باشد، در نتیجه حتما باید یک منبع تغذیه دیگر نیز برای سیستم پیش بینی کنید. بنا بر این، در هر مرکز داده می بایست بر اساس نوع طراحی و معماری که مرکز داده  شما دارد باید منابع تغذیه ای مانند ژنراتور، UPS، سیستم برق رسانی جایگزین و دیگر موارد را در نظر بگیرد تا حتی برای چند ثانیه هم سیستم ها دچار قطعی نشوند.