* رمز عبور به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال خواهد شد
* رمز عبور به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال خواهد شد

چرا از سیستم های VOIP قدیمی نباید استفاده کنیم؟

چرا از سیستم های VOIP قدیمی نباید استفاده کنیم؟

VOIP مخفف عبارت Voice Over IP و به معنی انتقال صدا به وسیله IP است. این تکنولوژی که بر روی بستر شبکه قابل اجرا است و امکان برقراری تماس تلفنی را ممکن می سازد.

VOIP به این صورت کار می کند که صدای انسان را که سیگنالی آنالوگ است دریافت می کند و توسط یک مبدل به سیگنال دیجیتال تبدیل می کند (بسته های دیتای دیجیتالی) تا بتواند آن را انتقال دهد. در طرف دیگر این ارتباط پس از دریافت سیگنال دیجیتال مجدداً توسط یک مبدل سیگنال دیجیتال به سیگنال آنالوگ تبدیل می شود.

دلایل تبدیل سیگنال آنالوگ به سیگنال دیجیتال در سیستم VOIP عبارتند از :

  • سیگنال دیجیتال بسیار ساده‌تر قابل کنترل است.
  • امکان انجام ساده عملیات فشرده سازی ، مسیریابی ، تبدیل آن به فرمتی مناسب
  • مقاوم در برابر نویز

 

مزایای تکنولوژی VOIP

مزایای تکنولوژی VOIP

مزیت هایی که تکنولوژی ویپ برای بشر به ارمغان آورد عبارتند از :

  • ارزان بودن به کارگیری شبکه ی داده جهت انتقال صوت
  • استفاده بهینه از پهنای باند
  • بی نیازی از سیم کشی مجزا
  • کنفرانس‌های صوتی و تصویری
  • ادغام دستگاه تلفن با کامپیوتر شخصی
  • تماس کاربران خارج از سازمان به صورت رایگان به هر نقطه از دنیا
  • توانایی ارسال با نرخ بیت های مختلف
  • امکان انتخاب کیفیت مکالمه (تعیین میزان هزینه از طرف کاربر)
  • گسترش آسان
  • مدیریت متمرکز و آسان
  • اضافه نمودن سرویس های جدید

در کنار مزیت های تکنولوژی VOIP به معایبی از جمله ریسک های امنیتی می توان اشاره نمود.

امکانات VOIP

امکانات VOIP

امکاناتی که VOIP در اختیار افراد قرار می دهد عبارتند از :

  • امکان ارائه شماره تلفن های داخلی به تعداد بالا
  • امکان دریافت پیام صوتی (Voicemail)
  • ضبط مکالمات
  • تلفن های نرم افزاری (softphone)
  • فکس یا Fax to Email
  • Interactive Voice Response
  • صف انتظار
  • تنظیم ساعات اداری
  • گزارش گیری

 

محدودیت های VOIP

محدودیت هایی در ارتباطی که به وسیله ویپ برقرار می شود وجود دارد که مهم ترین آن ها کیفیت صدا می باشد. سيستم‌ های مبتنی بر  VoIP، در صورت قطع جريان برق آسیپ پذیر خواهند بود. برای هر دو محدودیت ذکر شده تمهیداتی لحاظ شده است که تا حدودی این محدودیت ها را از بین برده است.

حال که آشنایی کلی و مختصری با سیستم ارتباطی VOIP پیدا کرده اید به بررسی موضوع مهمی در رابطه با آن می پردازیم.

گفته می شود که از سیستم VOIP قدیمی نباید استفاده کنیم. در این مقاله به بررسی دلایل این موضوع خواهیم پرداخت.

 

چرا باید از VOIP استفاده کنیم؟

برای استفاده از سیستم VOIP دلیل های متفاوتی ذکر می شود که مهم ترین آن عبارتند از :

  1. با VOIP ، تحولی در جدول هزینه‌های تماس خود ایجاد کنید
  2. نیازی به پرداخت هزینه بابت نگهداری از VOIP-PBX نیست
  3. بدون نیاز به تهیه‌ی سخت افزار جدید
  4. ارسال اتوماتیک تماس های صوتی به ایمیل
  5. دستگاه فکس را از روی میز خود جمع کنید
  6. یکپارچه سازی صداها در تمامی نرم افزار های سازمان
  7. مطمئن باشید رضایتمندی مشتریان به حداکثر می‌رسد
  8. برای راه‌اندازی VOIP نگران صرف زمان طولانی نباشید
  9. با امکانات VOIP ، کسب و کار خود را به روز کنید.
  10. نیاز به پرداخت هیچ هزینه اضافه‌‌‌‌‌‌‌ ای نیست

 

چرا از سیستم های ویپ قدیمی نباید استفاده کنیم؟

چرا از سیستم های ویپ قدیمی نباید استفاده کنیم؟

هر دستگاهی در طول عمر خود پیشرفت های زیادی داشته است. VOIP هم مانند هر دستگاه دیگری از ابتدای عمر خود تا اکنون بهبودها و پیشرفت های زیادی را داشته است که این موارد سبب شده اند نسخه های اولیه آن برای استفاده مناسب نباشد و نیاز به ارتقاء به نسخه های جدید داشته باشند. از جمله مواردی که در ویپ های جدید پیشرفت یا بهبود داشته اند می توان به موارد زیر اشاره نمود :

امنیت

یکی از موارد مهم برای اکثر سازمان ها، شرکت ها ، ادارات و … حفظ امنیت اطلاعات است که در نسل جدید VOIPها تمهیدات لازم برای تامین حداکثر امنیت لحاظ شده است.

 

بهینه شدن کیفیت صدا

بالا بودن کیفیت صدا از مطلوب ترین مواردی است که یک سیستم ارتباط صوتی می تواند برای کاربران خود فراهم کند. به همین منظور سیستم VOIP نیز روز به روز تلاش در بالا بردن کیفیت صدای انتقالی دارد. به همین منظور و برای استفاده حداکثری از کیفیت صدا بهتر است از سیستم های VOIP قدیمی استفاده نکنید.

 

سازگاری با دستگاه های جدید

سازگاری با دستگاه های جدید (گوشی های تلفن ویپ ، سرورها ، دستگاه های تبدیل خطوط شهری و … ) از جمله مزیت های نسل جدید ویپ ها به شمار می رود و در بعضی شرایط نمی توان با سیستک VOIP قدیمی با دستگاه های جدید استفاده نمود.

 

به وجود اومدن پروتکل ها و استاندار های جدید

پیشرفت فناوری های جدید سبب به روز شدن یا به وجود آمدن پروتکل ها و استانداردهای جدیدی می شود که این موضوع نیازمند سیستم های VOIP جدید که سازگار با پروتکل ها و استانداردهای جدید هستند می باشد. به همین دلیل با وجود پروتکل ها و استانداردهای جدید نمی توان از سیستم های VOIP قدیمی استفاده نمود.

 

 بر طرف شدن مشکلات سیستم های VOIP قدیمی

در سیستم های VOIP قدیمی مشکلات و باگ هایی وجود داشته است که تلاش شده است و در نسل جدید سیستم های VOIP برطرف شده است به همین دلیل استفاده از سیستمی که با باگ منطقی نمی باشد.

 

بر طرف شدن خواسته های جدید کاربران

خواسته های جدیدی که کاربران از سیستم های ویپ انتظار دارند در نسخه های جدید تر برآورده می شود و به این دلیل استفاده از سیستم های جدید VOIP بیشتر پیشنهاد می شود.

حال که با VOIP ، مزایا و معایب آن و دلایل استفاده نکردن از VOIP های قدیمی آشنا شده اید، در ادامه به سیستم های قدیمی تر یعنی سانترال هم اشاره ای خواهیم داشت.

 

سیستم سانترال چیست ؟

سیستم سانترال چیست ؟

سیستم مخابراتی بسیار هوشمندی که با استفاده از خطوط تلفن شهری امکان برقراری ارتباط را با تلفن فراهم می کند را سانترال می گویند. سیستم سانترال برندهای مختلفی دارد که با کیفیت ترین آن ها مربوط به برند پاناسونیک می باشد.

مزایای سیستم سانترال

  • امکان ارتباط داخلی رایگان و سریع
  • ارتباط سریع و راحت مشتریان با اپراتورها
  • امکان ضبط و پیگیری کلیه تماس های دریافتی
  • منشی تلفنی
  • کم شدن هزینه خطوط مخابرات
  • قابلیت انتظار چندین نفر پشت هرخط
  • کنترل و نظارت بهتر بر خطوط

 

تفاوت های سانترال و VOIP

سیستم ویپ تفاوت ها و مزایایی نسبت به سیستم های سانترال قدیمی دارد که آن را متمایز و کاربردی تر کرده است.

  • سیستم های VOIP ارتباط را تحت شبکه شکل می دهد که به همین دلیل محدودیت زمان و فاصله ( چیزی که در سیستم های سانترال وجود داشت) رفع شده است.
  • امکانات مختلفی را می توان روی سیستم ویپ پیاده سازی کرد (به دلیل ماهیت دیجیتالی بودن سیستم ویپ) که روی سیستم سانترال این قابلیت وجود نداشت. از جمله این امکانات  می توان به ضبط صدا ، صف انتظار ، پاسخ گوی خودکار پیچیده و چند مرحله ای ، سیستم نظر سنجی ، گزارش گیری متنوع و … اشاره نمود.
  • هزینه راه اندازی و نگهداری ماهیانه سیستم های voip از سیستم سانترال بسیار کمتر است.
  • نصب و راه اندازی سیستم های VOIP برخلاف سیستم های سانترال که بسیار سخت و پیچیده بود ، بسیار راحت و سریع انجام می شود.
  • واسط کاربری سیستم ویپ بسیار ساده و کاربر پسند است که موجب مدیریت ساده آن توسط کاربران می شود. در سیستم های قدیمی پس از جا به جایی یک تلفن می بایستی تنظیمات دوباره انجام شود تا بتوان سرویس موردنظر را در دسترس کاربر قرار داد اما در سیستم های VOIP با جا به جایی یک تلفن به راحتی می توان از سرویس ها و ارتباطات بهره گرفت و نیازی به تنظیمات مجدد نیست.
  • امکاناتی از قبیل دریافت و ارسال پیغام از طریق Outlook، دریافت و ارسال فایل های PDF از طریق فکس ، ارتباط با نرم افزار مدیریت مشتریان (CRM) و … در سیستم ویپ وجود دارد که امکان توسعه کسب و کار را فراهم می سازد.  این امکانات در سیستم های قدیمی وجود نداشت.
  • در سیستم سانترال امکان ارتباط بین شعبه ها بسیار هزینه بر یا غیرممکن بود اما به واسطه سیستم ویپ امکان ارتباط بین شعبه های مختلف با هزینه ای بسیار کم به وجود آمده است.
  • کارمندان می­توانند در منزل خود با اتصال یک تلفن تحت شبکه به اینترنت، داخلی خود را به سادگی در دسترس داشته باشند. این ارتباط میتواند روی تلفن های همراه هوشمند و موبایل نیز برقرار شود.

این ها دلایل مهمی بود بر این که شما به این نتیجه برسید که سیستم voip بسیار مطلوب تر و به صرفه تر از سیستم سانترال است. اما باید بگوییم قطعیتی در این مورد وجود ندارد و تنها به بزرگی و نوع کسب و کار شما بستگی دارد. پیشنهاد ما به شما این است که از متخصصین در این حوزه برای انتخاب نوع سیستم ارتباطی خود مشورت گرفته تا بتوانید بهترین و به صرفه ترین انتخاب را داشته باشید.

امیدواریم از مطالعه مقاله چرا از سیستم های VOIP قدیمی نباید استفاده کنیم؟ استفاده لازم را برده باشید. می توانید سوالات و نظرات خود را در مورد موضوع این مقاله در همین صفحه و در بخش نظرات درج کنید و پاسخ های کارشناسان ما را دریافت نمائید.